v_0.0.61 PROD

Cum citesc o anvelopa sau janta

 
Foarte multi soferi acorda un interes deosebit jantelor, probabil pentru a pune amprenta personalitatii pe masina personala, insa anvelopele au o importanta mai mare decat cred unii conducatori auto. Nu e esential doar ca acestea sa se potriveasca pe jante, ci si cu ce tip de anvelope este “incaltata” masina.

 

Anvelopele au marcate pe partile laterale diferite informatii.

Marcaje pe cauciuc:

1. Producatorul anvelopei (marca)

2. Denumirea profilului/tipul anvelopei

3. Latimea sectiunii transversale a anvelopei in mm

4. Raportul dintre inaltimea si latimea anvelopei in %

5. Anvelopa radiala

6. Diametrul jantei

7. Numarul de identificare a rezistentei de transportare a anvelopelor

8. Indexul de viteza

9. Anvelopa fara camera

10. Data fabricatiei

11. Indicator de uz (1,6 mm)

12. Marcare speciala pentru anvelope cu o rezistenta mai mare de transportare

13. Indicii despre rezistenta cauciucurilor de iarna sau pentru toate sezoanele

Exemplu: Dimensiunea 185/60 R 14 82 H, unde:

185 – latimea anvelopei in milimetri

60 – raportul inaltimii profilului fata de latimea anvelopei

R – anvelopa radiala

14 – diametrul jantei

82 – indice de greutate

H – indice de viteza

Aveti mai jos tabelul indicilor de viteza si echivalenta acestora in km/h:

L- max. 120 km/h

M – max. 130 km/h

N – max. 140 km/h

P – max. 150 km/h

Q – max. 160 km/h

R – max. 170 km/h

S – max. 180 km/h

T – max. 190 km/h

U- max. 200km/h

H – max. 210 km/h

V – max. 240 km/h

W – max. 270 km/h

Y – max. 300 km/h

ZR – peste 240 km/h

Este foarte important sa respectati acesi indicatori de viteza, deoarece anvelopele sunt fabricate pentru anumite viteze. Cumpararea unui cauciuc trebuie facuta in functie de viteza medie cu care conduce soferul si a puterii motorului. De exemplu, daca o anvelopa este marcata cu indicele S-max. 180 km/h, iar soferul obisnuieste sa conduca masina cu 200 km/h, atunci aceasta se va uza mult mai repede. In cazul nerespectarii acestui indice vor aparea denivelari pe suprafata laterala a cauciucului ce vor conduce la deteriorarea acestuia. In plus, puteti risca, din cauza cresterii presiunii, sa ajungeti la explozia cauciucului, daca viteza de rulare este mai mare decat cea recomandata de indice.

Puteti vedea pe anvelopa un marcaj cu litera E- indicele standardului european de securitate. Sau DOT (Department of Transportation)- marcaj ce corespunde standardelor americane. Pe unele pneuri puteti gasi ambele marcaje. Acest lucru se datoreaza faptului ca multe fabrici produc cauciucuri atat pentru Europa cat si pentru continentul american.

Marcajul “M+S” - “Mud(noroi)+Snow(zapada) indica faptul ca anvelopele pot fi utilizate pe timp de iarna

Puteti intalni si marcaje “AW”- Any Weather – orice tip de vreme sau “AS”- All Season-toate anotimpurile. Sau pentru a indica destinatia anvelopelor, companiile pot folosi simboluri de tipul fulgilor de nea, soarelui sau stropilor de apa.

Pe talonul cauciucului este trecut un indice de greutate care arata greutatea maxima suportata de un cauciuc atunci cand e condus cu viteza maxima admisa.

Varsta cauciucului

Pe cauciuc se poate identifica un cod din trei cifre care indica luna si anul fabricatiei. De exemplu: 129 = luna decembrie 1999. Pneurile produse pana in anul 2000 au marcajul format din trei cifre, primele doua indicand luna, iar ultima anul de fabricatie, pana in 2000. Cele fabricate incepand cu anul 2000 au marcajul compus din 4 cifre.

Pneurile au ca termen de garantie pentru exploatare si pastrare, in mediu 5 ani de la data de fabricare, in functie de producator. Este adevarat ca anvelopele pot fi utilizate si dupa aceasta perioada , insa depinde de starea acestora. Insa, un pneu, poate fi utilizat maximum 10 ani, tinand cont de starea tehnica a acestuia. Producatorii mari ofera termene de garantie de pana la 10 ani.

Inca un lucru de care trebuie sa tineti cont pentru ca anvelopele dvs sa aiba o viata cat mai lunga este presiunea aerului din interiorul acestora, care trebuie sa se mentina la nivelul corect. In cazul in care un cauciuc este umflat prea tare, acest lucru va duce la uzura sa neregulata si rapida.

Daca nu este umflat la presiunea corecta, se poate ajunge la deteriorarea cauciucului si chiar la accidente.

Etichetarea anvelopelor

Noua etichetare a anvelopelor impusa de uniunea Europeana si reglementata in Romania prin legea 53/2012 care intra in vigoare de la 1 Noiembrie 2012 presupune ca anvelopele produse dupa Iulie 2012 sa aiba o eticheta care sa prezinte 3 criterii de eficienta dupa care pot fi clasificate anvelopele.

Aceste criterii de eficienta sunt:

– Rezistenta la rulare: Rezistentala rulare este marcata cu litere de la A la G unde litera D nu se foloseste. Diferenta intre fiecare clasa de rezistenta la rulare presupune un consum +- 0,1 l/100km. Pe durata de viata a anvelopelor poti economisi 240l de combustibil pentru a anvelopa cu litera A fata de o anvelopa cu litera G.

– Aderenta pe suprafete umede: Aderenta pe suprafete umede este marcata cu litere de la A la G unde literele D si G nu se folosesc. Diferenta intre fiecare clasa este de 3m la franare. Diferenta maxima intre A si G este de 18 m.

– Nivelul de zgomot: Nivelul de zgomot este masurat in Db unde poate lua valori intre 68 si 73 db.

Un exemplu de eticheta ar fi: